אילו דברים חשוב שתדעו לפני שאתם בוחרים את שם המותג שלכם?

רונית ברזיק-סופר, שותפה, ראש מחלקת סימני מסחר
רונית ברזיק-סופר

שותפה, ראש מחלקת סימני מסחר

ריינהולד כהן ושות׳

מותג מביא לידי ביטוי את ערכי המוצר אותו אתם מוכרים, ולכן חשוב לוודא שהוא רשום באופן מדויק ויעיל ומוגן כהלכה מפני ניצול לרעה של מוניטין המותג

המותג הינו אוסף מאפיינים שמהווה אמצעי זיהוי למקור המוצר, מבדל אותו ממוצרים מתחרים ומגלם את מוניטין העסק. תרומת הפטנט מתפוגגת: המתחרים מדביקים את הפער הטכנולוגי, ולפטנט תוקף מוגבל בזמן. אבל בכפוף לניהול נכון, המותג וסימני המסחר שמרכיבים אותו תקפים לזמן בלתי מוגבל, ורק מתחזקים. הם המאפשרים ניצול של המוניטין להתרחבות העסק, ומהווים בסיס למיסחור ולזכיינות. ניהול המותג מתחיל בבחירה נכונה של סימני המסחר – השם, הלוגו, חזות המוצר, האריזה, וממשיך ברישום מדויק ויעיל שלהם.

חשוב לבחור סימן בעל כושר בידול. ככל שהשם קרוב לתיאור המוצר (כמו קופי טו גו), קשה ויקר יותר להגן עליו. הסיכון שיתנגש עם סימנים קודמים – גדל, והסיכוי למנוע שימוש בסימנים דומים- קטן. שם מרמז – כמו ארומה, קל יותר להגנה. אבל שם שאינו קשור לתחום – כמו אפל למחשבים, או שם דמיוני כמו פפסי, יהיה הבחירה הכי טובה לאורך זמן. בשלב הבא חשוב לבצע חיפוש כדי לוודא שהסימן פנוי, שאין סימנים שדומים לו עד כדי הטעיה. ניתן לחפש ברמות העמקה שונות, בהתאם לעלות ולרמת הודאות שאליה שואפים. ומשנבחר סימן ראוי ופנוי – חשוב לרשום אותו; לפני שאחרים ירשמו או יתחילו שימוש בסימנים דומים בתחומים עסקיים קרובים.

חשוב לזכור שאין 100% ודאות, אבל ניתן למזער סיכונים ולקחת סיכונים מחושבים. ויתור על חיפוש או התעלמות מתוצאותיו – רק תדחה ותגדיל את הבעיה. טיפול מראש עדיף מלחכות לתביעה ולצו מניעה. כבר בתחילת חיי המותג, חשוב להיעזר במומחה בתחום, שיוודא את כשירות הסימן, יבצע חיפושים רלוונטיים, ימליץ כיצד לפעול בהתאם לסיכונים שעלו, וידאג לרישום מדויק, יעיל כלכלית, ואכיף.

אין באמור בסרטון כדי להוות עצה, הדרכה, ייעוץ או חוות-דעת בנושא, והוא מוגש כשירות ללקוח להעשרה כללית בלבד ולא לכל מטרה אחרת. בכל נושא ספציפי יש לפנות לעורכי הדין או עורכי הפטנטים הרלוונטיים במשרדנו.

פנו אלינו
הירשמו לניוזלטר שלנו