נובמבר 9, 2019

הגנה על פטנטים בסין זה כבר לא סינית

אהוד האוזמן, שותף, ראש מחלקת הייטק
אהוד האוזמן

שותף, ראש מחלקת הייטק

ריינהולד כהן ושות׳
רייצ'ל לו, שותפה, עורכת פטנטים (סין)
רייצ'ל לו

שותפה, עורכת פטנטים (סין)

ריינהולד כהן ושות׳

יש לכם פטנט? בשנים האחרונות הסדירו הסינים בחקיקה את הגנת הקניין הרוחני ויחד עם העלייה בנוכחותם של משקיעים סינים בישראל, כדאי לוודא שהאמצאה שלכם מוגנת גם בסין.

 

סין משנה כיוון

סין סובלת מתדמית שלילית בכל הנוגע להגנת קניין רוחני, אך זאת ללא הצדקה בפועל. מדיניות הממשלה הסינית בכל הקשור להגנה על זכויות קניין רוחני ואכיפתן השתנתה בצורה ניכרת בשנים האחרונות.

מגמות שונות הביאו לשינוי בתפיסה של הממשלה הסינית כלפי חשיבותה של חדשנות טכנולוגית וההגנה עליה. העלייה החדה בשכר העבודה במדינה לצד "בריחת" מפעלי ייצור מסין וייבוא סחורה זולה למכירה בשוק הסיני, למשל מווייטנאם, ערערו את מעמדה של סין  כ"יצרן של העולם". לצד זה התהוותה בסין סצנת סטארט אפים סיניים מקומיים אשר חיפשו בלעדיות על  פיתוחים מקוריים.

סין חברה היום במרבית האמנות וההסכמים הבינלאומיים הרלוונטיים, לרבות אמנת ארגון הסחר העולמי (WTO) והנספח החשוב שלו (TRIPS) העוסק בהגנה על קניין רוחני ומציב את הסטנדרטים להגנה על קניין רוחני בסין בשורה אחת עם אלה של המדינות המפותחות בעולם, לרבות ארה"ב, אירופה וישראל.

מפיגור להובלה

מלבד ארה"ב, סין מובילה בהגשות פטנטים בינלאומיות, לפני יפן, גרמניה וקוריאה. הארגון העולמי לקניין רוחני (WIPO) דיווח כי מספר ההגשות לרישום פטנט שהוגשו באמצעותו ע"י סין גדל בלמעלה מ-10% מדי שנה מאז 2003. שנת 2017 מספקת נתונים מובהקים: בשנה זו חלה עליה של למעלה מ-13% בבקשות לרישום פטנטים שהוגשו ע"י מבקשים סיניים דרך WIPO ביחס ל-2016, לעומת עליה של 0.1% בלבד של הבקשות שהוגשו ע"י ארה"ב ועליה של  6.6% בבקשות שהוגשו ע"י יפן באותה תקופה [מקור: “WIPO Statistics Database”].

כוחה ההולך וגובר של סין בעולם הקניין הרוחני משתקף גם בנתונים ספציפיים לגבי חברות סיניות בינלאומיות: Huawei Technologies ו-ZTE ניצבות בראש רשימת החברות אשר הגישו את מספר הבקשות הגבוה ביותר לרישום פטנטים באמצעות WIPO לשנת 2017, לפני חברות אמריקאיות כדוגמת Qualcomm [מקור: “WIPO Statistics Database”].

בתי המשפט הייעודיים לטיפול בסכסוכי קניין רוחני (לרבות הפרת פטנטים) שהוקמו ב-2014 בערים בייג'ינג, שנגחאי וגואנז'ו, פועלים ללא הרף. הסטטיסטיקה מראה שבכ־70% ממשפטי הפטנטים בתי המשפט הכריעו לטובת בעלי הפטנטים (הטוענים להפרה), והנתון תקף גם לאותם המקרים בהם בעלי פטנטים זרים תובעים חברה מקומית.

ב-2013 הציגה ממשלת סין את אחת התוכניות הכלכליות הגדולות בהיסטוריה, Belt and Road Initiative (BRI), שהיקפה למעלה מטריליון דולר, אשר יושקעו בתשתיות, מבנים, חשמל ואנרגיה ועוד, וכוללת למעלה מ-60 מדינות באסיה, אירופה ואפריקה. התוכנית נועדה להגדיל את אפשרויות והיקפי המסחר של סין עם יתר העולם ולתמוך בפיתוח כלכלתה והשפעתה העולמית. במסגרת התוכנית מושם דגש על חשיבותו של קניין רוחני וההגנה עליו כגורמים להצלחתה. סין אף חתמה על הסכם עם WIPO שעיקרו חשיבותו של קידום הקניין הרוחני ושיתוף הפעולה בנושא בין מדינות ה-OBOR.

ישראל על הכוונת

ישראל היא יעד אטרקטיבי למשקיעים מסין. הערכות מדברות על כך כי ב 2018 כ- 12% מההשקעות בסטרטאפים ישראלים נעשו ע"י משקיעים וחברות סיניות. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא רכישתה ב 2017 של חברת הסטארט אפ הישראלית "ויז'ואל-ליד" ע"י ענקית האינטרנט "עליבאבא". "ויז'ואל-ליד" מפתחת טכנולוגיה של קריאת מידע המושתל בתמונה שניתן לסרוק באמצעות הסמארטפון ו"עליבאבא" אף מינתה את אחד המייסדים לטכנולוג הראשי שלה בישראל.

פטנטים הם מרכיב הכרחי בכל העסקאות שבסיסן טכנולוגיה, לרבות השקעה בחברות טכנולוגיות ויצירת שותפויות עסקיות, ובלעדיהם כמעט בוודאות לא תתממש העסקה. גודלו של השוק הסיני גורם לכך שמשקיעים וחברות סיניות בוחנים את מרכיב הפטנטים מתוך כוונה להבטיח לעצמן בלעדיות בשוק הבית. המשקיעים הסיניים מעניקים משקל רב לקיום הגנת פטנט בסין שתקנה להם יתרון תחרותי על פני מתחריהם בסין. חברות שלא הגנו על אמצאתן בסין באמצעות פטנט עלולות לגלות שהעניין של המשקיע בהשקעה פוחת משמעותית.

יזמים ישראליים חייבים לצאת מנקודת הנחה שיתכן ובאחד מסיבובי ההשקעה הבאים ואפילו במכירה, הגורם המשמעותי בעסקה יכול להיות משקיע או רוכש סיני. העדר הגנת פטנט ראויה בסין עלול להוות חיסרון משמעותי באטרקטיביות העסקה בעיניו של הגורם הסיני, ובכך יאבד המיזם מגוון עצום של הזדמנויות עסקיות.

לקבלת ייעוץ בנוגע לרישום פטנט והגנה על קניין רוחני בסין:
03-7109409 | shshamir@rcip.co.il

 

אין באמור במאמר כדי להוות עצה, הדרכה, ייעוץ או חוות-דעת בנושא, והוא מוגש כשירות ללקוח להעשרה כללית בלבד ולא לכל מטרה אחרת. בכל נושא ספציפי יש לפנות לעורכי הדין או עורכי הפטנטים הרלוונטיים במשרדנו.

פנו אלינו
הירשמו לניוזלטר שלנו