יוני 13, 2023

דו"ח רשות הפטנטים לשנת 2022

ד
ד"ר דליה ריבנזון-סגל

שותפה

ריינהולד כהן ושות׳
ליאור גלסמן, שותף
ליאור גלסמן

שותף

גילת ברקת ושות׳

רשות הפטנטים פרסמה דו"ח שנתי לגבי שנת 2022. הדו"ח מספק נתונים מעניינים שיכולים להעיד על החדשנות המפותחת בישראל ועל השוק הישראלי בכלל.

 מבחינת כמות ההגשות של בקשות פטנט, שנת 2022 היא המשך ישיר של מגמת העלייה בהגשות בשנים האחרונות. כך הוגשו בשנת 2022 כ-10,000 בקשות לפטנט חדשות, כמעט 5% יותר מבשנת 2021.

באופן דומה לשנים הקודמות, רוב בקשות הפטנט אשר מוגשות בישראל הינן של מבקשות זרות ומגמת העלייה הנצפית בשנים האחרונות מצביעה על היותה של מדינת ישראל מוקד של חדשנות עבור חברות בינלאומיות.

עוד עולה מהדו"ח כי בשנת 2022 נצפתה ירידה קלה של הגשת בקשות לפטנט ע"י מבקשות מקומיות. כך שבשנת 2022 כ-15% מהמגישים היו ישראלים לעומת כ-17% בשנת 2021.

חברות ביוסנס וובסטר (חלק מקבוצה של ג'ונסון וג'ונסון) וחברת ידע (חברת המסחור של מכון וייצמן) ממשיכות להיות החברות הישראליות המובילה בהגשת בקשות פטנט בישראל. אחריהן התעשיה האווירית, שהתקדמה ממקום רביעי לשלישי, אך עם אותו מספר הגשות. חברות מצטיינות נוספות בהגשת בקשות פטנט הן לומוס (חברת AI) וחברת המסחור של ביה"ח תל השומר.

מבחינת פטנטים שבחינתן הושלמה והם נרשמו, מובילה התעשייה הבטחונית – בין חמש החברות המובילות שלוש חברות הן חברות בטחוניות – התעשיה האווירית, אלביט ואלתא. האחרות הן ביוסנס וובסטר וסטרטסיס (בתחום מדפסות תלת-מימד).

רשות הפטנטים מדווחת גם על נתונים לגבי הליכים משפטיים שמתקיימים בבית הדין המופעל בה. תביעות להפרת פטנט בישראל מוגשות לבתי המשפט, אבל בקשות לביטול פטנט או התנגדויות למתן פטנט מוגשות לרשות הפטנטים.

בשנת 2022 היתה ירידה בכמויות ההתנגדות ובקשות הביטול שהוגשו לרשות הפטנטים, מ-43 ל-32 הליכים. ייתכן שהעלייה בכמות הגשות בקשות הפטנט בשנים האחרונות תביא בעוד מספר שנים לעלייה בכמויות ההליכים המשפטיים, בגלל שאלה מתחילים בדרך כלל רק שנים לאחר הגשת בקשת הפטנט (לא מוקדם יותר מהשלב בו מסתיימת בחינת בקשת הפטנט ע"י רשות הפטנטים). יש יתרון גדול למתחרות במבקשות פטנט בלהגיש התנגדות בישראל. סיבה לכך היא שבישראל (להבדיל למשל מאירופה וארה"ב) עצם הגשת ההתנגדות לבקשת הפטנט גורמת לדחייה של מתן הפטנט כך שלא ניתן לתבוע על הפרת הפטנט עד לסיום ההליך ואף הערעור עליו. כך מהווה הגשת ההתנגדות "קלף חזק" מבחינת המתנגדת.

לדו"ח המלא

אין באמור במאמר כדי להוות עצה, הדרכה, ייעוץ או חוות-דעת בנושא, והוא מוגש כשירות ללקוח להעשרה כללית בלבד ולא לכל מטרה אחרת. בכל נושא ספציפי יש לפנות לעורכי הדין או עורכי הפטנטים הרלוונטיים במשרדנו.

פנו אלינו
הירשמו לניוזלטר שלנו